Hvordan kan jeg hjælpe din virksomhed eller selskab?

Vil du selv bogføre?

Der er virksomheder, som vælger selv at stå for bogføring. Her bør du afgøre, hvordan du bedst bruger din tid. Jeg kan give dig rådgivning som er nødvendigt så du kan optimere din arbejdsgang, men jeg kan i de fleste tilfælde nok løse en bogføringsopgave både hurtigere (og dermed billigere) end dig selv, og samtidig er du sikret, at der ikke sker fejl. At alt er korrekt, også når det afleveres til en godkendt revisor (hvis du har revisorpligt). Hovedsagen er at alt er bogført efter regnskabsloven og at balanceposterne er afstemt. Dermed bliver revisionen af regnskabet også hurtigere og mere smidig — og billigere for dig.

REGNSKABER

Jeg kan også stå for hele økonomi afd af jeres virksomhed — så du kan koncentrere dig om at lave det du er bedst til — din forretning.

Hvis du synes skatte- eller momsreglerne er for indviklet eller hvordan de fungerer i praksis, så kan jeg hjælpe.

Som du bliver større vil du oftest have brug for et budget, som du kan læne dig op ad. Mange vælger også at lave et budget til at starte med, som er fornuftigt. Det kan også være at skattestyrelsen eller banken har bedt om et. Også her kan jeg hjælpe. Det kan også være at du ønsker at der er en der tager alle myndighedernes eller skattestyrelsens spørgsmål og hjælper dig sikkert i land, også her kan jeg hjælpe.

Du skal lave din første momsindberetning og kan ikke lige huske hvordan, her kan jeg hjælpe — eller din udvidet selvangivelse (som ny hedder oplysningsskema).

Eller er du kommet for tæt på en moms/skat deadline og du er ved at overskride fristen (dyrt og ikke fradragsberettiget) — også her kan jeg hjælpe.

Hvis du har brug for at komme godt i gang med at bogføre, men har ikke helt fået styr på debit/kredit eller opstilling i Dinero eller Economic, også her kan jeg hjælpe.

RÅDGIVNING

Et af de største spørgsmål der altid kommer op er: Hvad må jeg fradrage i regnskabet? Og hvordan er det lige at det forholder sig til skattefradrag, når jeg skal indberette mit oplysningsskema (tidligere selvangivelse).

Hvad er forskellen mellem regnskabslove og skattelove anvendt i praksis?

Skattefradrag kan være en jungle, lær hvordan du trygt kan navigere dig gennem dem, så du er godt klædt på hvis Skattestyrelsen kommer på uanmeldt besøg eller har uventet bedt om dit regnskab.

Momsregler, moms med udlandet både for handel og ydelser, omvendt betalingspligt, oplysningsskema (tidligere selvangivelse)? Som ny virksomhedsejer, er det ikke unormalt at du har underskud de første år. Du kan opleve at Skattestyrelsen gerne vil se dit regnskab og dine bilag. Også her kan jeg hjælpe.

Er der nogle fordele du har overset, kan du sætte dit firma op på en måde som er mere fordelagtigt for dig selv?

Løn og HR og ferieloven

Jeg har mange års erfaring med at køre løn for små og mellemstore, til store firmaer. både i Danløn og Multidata (Bluegarten/Visma). Jeg har administreret løn til 8 forskellige continenter, så jeg kan hjælpe med rigtig mange problemstillinger. Ansættelsesforhold og kontrakter, også her kan jeg assistere.

Den nye ferielov, administration af denne kan give problemer. Det skal sættes op korrekt is jeres lønsystemer, og det kan være svært at navigere rundt i det, samtidig med at holde trit med nuværende arbejdsbyrder.

Årsafslutning

Du har bogført selv, men hvad så nu? Året er slut og deadlinen til at aflevere til skattestyrelsen er ved at være oppe over.. Hvis du har brug for hjælp til at lukke året i jeres system, ring og jeg giver en hånd. Hvis jeg bare skal gøre det, tager det ikke lang tid, så længe alt er bogføre og up-to-date.

Lønafstemningen driller eller momssandsynliggørelsen tager for lang tid, bare skriv til mig, jeg synes de er sjove at lave og tager ikke så lang tid.

Revisorerklæring

Med de nuværende regler kan eksisterende virksomheder fravælge revision, hvis de to regnskabsår i træk ikke har overskredet to af de følgende tre størrelser på balancedagen:

  1. en balancesum på 4 mio. kr.,
  2. en nettoomsætning på 8 mio. kr.
  3. et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede på 12 i løbet af regnskabsåret.

Ved stiftelse af et selskab kan revision fravælges.

Eksisterende selskaber kan efter det første regnskabsår fravælge revision, hvis de ikke på balancedagen for det første regnskabsår overskrider to af de ovenfor nævnte tre størrelsesgrænser. Et fravalg kan kun ske på den ordinære generalforsamling, og kræver ændring i selskabets vedtægter.

Det er altså muligt at få lavet regnskab og opfylde lovgivningen uden også at skulle have en revisorerklæring, hvis du opfylder ovenstående kriterier.

Men hvis jeres bank eller investorer har bedt om sådan, selv om ikke et lovkrav, samarbejder jer med flere dygtige godkendte revisorer både lokalt, Ringsted og København.

Arbejdstilgange eller processer

Det afhænger af hvor store jeres firma er, men der er måske nu et ledelseskrav, eller I har fået et revisonkrav at udarbejde procesbeskrivelser og I ved ikke hvordan I skal gribe det an– eller I har fået krav fra skattestyrelsen til at lave en transferpricing, hvor I også hurtigst muligt skal have gang i processbeskrivelser.. Hvordan griber I det an?

Har i vokseværk?

Måske har I brug for at lave et konsolideret regnskab, og har brug for en lokalt der har kendskab til de mest anvendte amerikanske konsolideringsprogrammer — NetSuite. Jeg har arbejdet med det i mange år og kan hjælpe.

Det er også muligt at at I sidder med et koncernregnkab, selv om I skal aflevere den danske del til Erhvervsstyrelsen, og kan ikke hitte rundt i det amerikanske system. og hvordan er det nu med IFRS og US GAAP.